Tematem notki jest analiza porównawcza prędkości podejścia Tu 154 101 do lotniska Smoleńsk Siewiernyj w dniu 10.04.2010.
Źródłem danych są:
- zapisy rozmów w kabinie pilotów, wersja przedstawiona przez Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji (CLK) na podstawie kopii zapisów rejestratora MARS-BM
- zapisy w QAR, TAWS
- analizy podkomisji technicznych i lotniczych zawarte w Raporcie KBWLLP
W arkuszu XLS dostępnym pod tym linkiem
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AjRSRZcwuH9odE5mdEdXTWltaWJBRGljMF93X2t6MFE#gid=0
jest przeprowadzona analiza prędkości od godziny (UTC) 6:38:23.0 (14,5 km do pasa) do momentu określanego jako katastrofa, czyli 6:41:07.5.
Arkusz jest tylko do odczytu. Można go skopiować i otworzyć w wersji do edycji.
Nie będę omawiał poszczególnych komórek, źródła danych są podane, formuły są dostępne.
Jest on zrobiony bardzo przejrzyście i w formie samodokumentującej się.
Zamieszczę tylko wykres, który jest rezultatem przeprowadzonej analizy.
Na wykresie (niebieskim) przedstawiającym średnią prędkość wyliczoną, na odcinku pomiędzy 7,41 a 7,32 km przed progiem pasa jej wartość wynosi 154 km/godz. Na odcinku pomiędzy 1,10 a 1,07 km prędkość zmienia się od 158 do 196 km/godz.
Wnioski:
- Na podstawie przedstawionych danych trzeba stwierdzić, że ten samolot tak nie mógł dolecieć do lotniska. Prędkość przeciągnięcia TU154 to 225 km/godz. Poniżej tej prędkości samolot spada.
- Dane są niespójne, czyli sfałszowane.
- Komisja Millera w świadomy sposób przedstawiła nierzeczywisty obraz lądowania lub jest zupełnie niekompetentna.
Wniosek końcowy
Samolot TU 154 101 z delegacją nie podchodził do lądowania na lotnisku Smoleńsk-Siewierny w dniu 10.04.2010 o godzinie (UTC) 6:38:23.0
Uprzejmie proszę o rzeczową krytykę i ewentualne uzupełnienie przedstawionych wyliczeń.