Jest to kolejna notka o Raporcie Millera. Poprzednie dotyczyły błędnych zapisów deklinacji magnetycznej oraz nierzeczywistych prędkości samolotu przy podejściu do lotniska XUBS.
W tej przedstawię dwa spostrzeżenia, których wspólnym mianownikiem jest nierzetelność (1) Komisji Millera (KM) i dopasowywanie opisu i danych do zadanego scenariusza (2).
1. Wyliczenia odchyłki w położeniu KTA (ARP - Aerodrom Reference Point) lotniska XUBS (Smoleńsk Północny).
KTA jest to punkt kontrolny lotniska - geometryczny środek pasa. Na planach podejścia był on podany w układzie SK-42 stosowanym w Rosji i ma położenie: 255 m n.p.m., N54º49’29”, E032º01’34”.
Z kolei na planie lotniska jest wydrukowane N54º49,5’ E032º01,6’ co po przeliczeniu na sekundy daje wartość N54º49’30” E032º01’36”. Skąd się pojawiła rozbieżność w tych danych na pozycji sekund (odpowiednio 1” i 2”) tego KM nie wyjaśnia.
Do FMS wprowadzono N54:49.50 E032:01.60 w standardzie SK-42 (jak na planie lotniska) bez przeliczania na WGS-84. Według KM po przeliczeniu danych odzyskanych z FMS na SK-42 przyjmują one wartości N54º49’34” E032º01’40” (N54:49.56 E32:01.62).
I tu jest według mnie problem.
FMS pracuje na współrzędnych w systemie WGS-84, więc wszystkie dane powinny być przeliczane do tego standardu, czyli z SK-42 na WGS-84. Natomiast mamy taki tekst
33 W układzie SK-42.
34 Przeliczone przez Komisję współrzędne odczytane z pamięci FMS (WGS-84) na współrzędne w układzie SK-42.
Tabela 1.
Według KM w ostatniej kolumnie są współrzędne przeliczone na standard SK-42 ze współrzędnych, które były wprowadzone przez załogę do FMS. Ale przecież załoga wprowadziła do FMS dane w standardzie SK-42 bez konwersji na WGS-84. Proszę mnie poprawić, jeżeli się mylę – oznacza to, że przeliczyli SK-42 na SK-42 i wyszło im, co innego. Dobrze by było poznać ten algorytm :).
Powyższą tabelkę można interpretować (sugestia nudnego) w następujący sposób:
FMS wprowadzane dane zrozumiał jako WGS-84. Komisja przeliczyła je na SK-42. Tylko jest pytanie - po co. Przecież załoga posługiwała sie mapami elektronicznymi w WGS-84 i jak widać (Rys. 1)pomyłka (jeżeli w ogóle miała miejsce) jest nie istotna.
Wniosek
Komisja Millera nie była w stanie opanować materii, z którą przyszło się jej zmierzyć.
Na koniec zamieszczę obrazek z położeniem KTA bez i z korektą. Różnica jest niewielka (poniżej 80m) i nie mogła mieć wpływu na bezpieczeństwo lotu, gdyby takowy się nawet odbył z takimi danymi nawigacyjnymi.
Rys.1. Położenie KTA według danych WGS-84 (http://en.wikipedia.org/wiki/Smolensk_North_Airport) i danych z z RM - odnośnik 1.
Druga część notki pojawi się wkrótce. Będzie ciekawsza.
PS.
Uzupełniam notkę o zdjęcie lotniska z naniesionymi punktami współrzędnych dla różnych danych z RM
Rys. 2.
Punkt 1 - KTA lotniska wedug http://en.wikipedia.org/wiki/Smolensk_North_Airport N54º49’30” E032º01’30”.
Punkt 2 - KTA lotniska według karty podejścia (odnośnik 2) N54º49’30” E032º01’36”.
Punkt 3 - KTA lotniska po przeliczeniu współrzędnych Punktu 2 na SK-42 N54º49’34” E032º01’40”.
Podsumowanie
1. Nie wyjaśnione rozbieżności w położeniu KTA (odnośnik 1 i 2)
2. Nieuzasadnione przeliczanie współrzędnych wprowadzonych do FMS na system SK-42 (przy pracy FMS na mapach w WGS) zaciemniające obraz.
3. Ścieżka podejścia zgodnie z wyznaczonymi wszystkimi współrzędnymi zawsze jest przesunięta na północ względem pasa.
4. Wnioski KM o przesunięciu ścieżki podejścia na południe od osi pasa z powodu posługiwaniu się danymi z FMS przy lądowaniu - fałszywe.